Grupperede observationer og sumkurve

Grupperede observationer

Læs om forskellen på enkeltobservationer og grupperede observationer HER eller HER

  • Diskuter om disse undersøgelser bør grupperes og i så fald med hvilke intervaller. (Der findes ikke én løsning – så det gælder om at argumentere)
    1. Salg af sko i en skobutik.
    2. Højderne i Team 2B.
    3. Længdespring i en idrætstime – I springer tre gang hver.
    4. I en klasse har drengene og pigerne konkurreret om, hvem der har cyklet flest gange til skole på to uger. Drengene resultater var: 10,9,7,6,10,0,2,9,3,6,6,6,5,7,4,6.
    5. Team 2Bs standpunktskarakterer.

 

  • Nu skal vi lave en ny undersøgelse:  Skriv HER, hvor mange venner du har på facebook.

 

  • Lav en statistisk analyse af datasættet.
    1. Inddel i observationerne passende intervaller.
    2. Lav en hyppighedstabel.
    3. Beregn intervalmidtpunkter, intervalfrekvens og typeinterval.
    4. Lav et boksplot
    5. Lav et histogram
    6. Lav en sumkurve (se her under)
      • Aflæs på kurven
        • hvor mange procent, der har under 150 venner på Facebook
        • hvor mange venner 50 % af jer har på Facebook.
        • hvor mange procent der har over 300 venner på Facebook
        • hvor mange venner har de 25% af jer som har færrest venner på Facebook?

Sumkurve

sumkurve2

Se vejledning til hvordan man laver en sumkurve HER eller HER.

(Vær OBS på hvordan I taster intervallerne ind, når I skal lave kurven)

Links:

Sumkurve, kvartiler og boksplot på Webmatematik

Skriftlig vejledning til at lave sumkurve, boksplot og histogram i Geogebra